فلافل، حمص، شاورما، ران مرغ ترکی، خوراک‌ها و خورش‌های مراکشی. به نظر می‌رسد این غذاها شباهتی باهم نداشته باشند. این طور نیست: همه‌شان به خاطر دریای مدیترانه به هم گره خورده‌اند و در دسته‌ی غذاهای مدیترانه‌ای جا گرفته‌اند. غذاهایی جذاب، معمولا سبک، کبابی‌شده، با بوی خوش روغن زیتون بکر. غذاهایی رنگارنگ از انواع سبزیجات معطر و خوشمزه و تازه، نماینده‌ی ساحل‌ آفتابی و مرطوب و سرخوش مدیترانه‌ای.

کشورهای کرانه‌ی دریای مدیترانه، به دلایل جغرافیایی و آب‌و‌هوای معتدل و آفتابی نسبتا مشابه، سبک مشابهی از آشپزی را پیدا کرده‌اند. دلیل دیگر این مشابهت رابطه‌ی تجاری این کشورها باهم از سالیان دور است.

شاید برای‌تان جالب باشید بدانید معمولا یک بشقاب مدیترانه‌ای از چه ترکیبی تشکیل می‌شود و کدام خوراکی‌ها در آن کمتر و کدام بیشترند:

زیتون و روغن‌زیتون: در این منطقه‌ی جغرافیایی، درخت‌ زیتون، درختی رازآلود که با فرهنگ و اسطوره پیوند خورده، فراوان است. از روغن زیتون در انواع غذاهای مدیترانه‌ای به عنوان روغن برای پخت‌وپز و یا سس و چاشنی برای غذا استفاده می‌شود. استفاده از میوه‌ی زیتون هم برای مزه‌دار کردن غذا متداول است.

گندم: بشر حدود ده‌هزار سال پیش برای اولین بار از گندم در غذا استفاده کرد و پنج‌هزار سال قبل از میلاد گندم به غذاهای مناطق مدیترانه‌ای راه پیدا کرد. دو هزار سال پیش در امپراطوری روم باستان که شامل کل این منطقه می‌شده ‌است، نان گندم نقشی حیاتی در تغذیه داشته است. امروزه گندم به صورت نان، پاستا و فرآورده‌های آردی در غذای مدیترانه‌ای نقشی اساسی دارد.

صیفی‌جات، سبزیجات و دانه‌ها: طراوت و تازگی غذاهای مدیترانه‌ای از تنوع بالای این موادغذایی، بسته به فرهنگ و عادت هر کشور، در وعده‌هاست. به طور کلی بادمجان، گوجه‌فرنگی، پیاز، قارچ، بامیه، خیار، انواع سبزیجات سبز و برگ‌ها به فرم‌های مختلفی چون پخته، کبابی، پوره و تازه را می‌توان در این نوع آشپزی دید.

گوشت: مصرف گوشت در این نوع آشپزی به‌ندرت اتفاق می‌افتد، چون به دلیل شرایط منطقه‌ای، پرورش حیواناتی مثل گاو کمتر است. گوشت غذاهای مدیترانه‌ای معمولا گوشت گوسفند، بز، خوک و مرغ به صورت کبابی است. از شیر گوسفند و بز هم معمولا به صورت ماست و پنیر در غذا استفاده می‌شود.

غذاهای دریایی: در منطقه‌ای که بر محوریت وجود یک دریا شکل گرفته، مواد غذایی دریایی به وفور یافت می‌شود و تامین پروتئین غذا از این راه است.

هر کدام از کشورهای مدیترانه‌ای، این مواد غذایی را براساس سبک و ذائقه‌ی خود با هم مخلوط و با معجزه‌ی آشپزی به غذا تبدیل می‌کنند. سبکی و سالمی غذاهای مدیترانه‌ای لذتبخش است. یک غذای راحت مدیترانه‌ای امتحان کنید و از حال‌و‌هوای ساحل مدیترانه لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *